Lunchlezing Ortec

Het optimaliseren van vertrektijden in voertuigroutes is een cruciale stap in het ontwikkelen van goede voertuigrouteschema's. In de praktijk maken beperkingen zoals tijdsafhankelijkheid als gevolg van verkeerscongestie, rij- en werktijdenwetgeving en meerdere tijdvensters optimalisering van vertrektijden een uitdagend planningsprobleem. Bovendien zijn voertuigroutes vaak afhankelijk van elkaar, bijvoorbeeld door trailerswaps tussen vrachtwagen/bestuurder combinaties. Dit vergroot de complexiteit van het probleem, omdat het optimaliseren van de vertrektijd van een enkele route de schema's van afhankelijke routes kan verstoren.

In deze lezing illustreren we deze uitdagingen aan de hand van verschillende voorbeelden uit de praktijk. Een belangrijke observatie hierbij is dat de optimalisering van de vertrektijd niet alleen wordt gedaan om de kosten te verminderen door een beter gebruik van middelen, maar ook om haalbare schema's met betrekking tot rij- en werktijdenwetgeving te vinden.

Ten slotte staat de praktijk geen volledige vrijheid toe bij het plannen van wachttijden of onderbrekingen van de routeschema's van voertuigen wanneer dit de algehele kosten verbetert. Bijvoorbeeld, het plannen van vroege pauzes om een ​​onvermijdelijke wachttijd te consumeren, wordt alleen in de praktijk geaccepteerd als er een redelijke hoeveelheid tijd is verstreken sinds de vorige pauze. Deze beperkingen moeten ook worden overwogen in oplossingsmethoden voor het probleem van de optimalisatie van de vertrektijden.

Wie, wat, waar, wanneer...

Wie
Committee for Lectures and Excursions
Wat
Lunchlezing Ortec
Waar
RA1501
Wanneer
dinsdag 15 januari 2019 van 12:45 tot 13:30 iCal-link
Kosten
gratis