Onderwijsupdate 6

De onderwijsupdate van deze week gaat over tentamens: klachten over de afgelopen tentamens de derde tentamenpoging en oefenmateriaal voor de volgende tentamens.

Vorig kwartiel waren er voor het eerst mensen die officieel een derde tentamenpoging aan moesten vragen. Vanwege deze nieuwe regel werd er ook extra streng gecontroleerd of iedereen zich wel had ingeschreven voor tentamens. Niet bij alle tentamens ging dat goed; het is in ieder geval bij Programmeren 1 en Discrete Wiskunde 1 voorgekomen dat surveillanten met studenten in discussie gingen, zelfs toen het tentamen al was begonnen. Hier hadden ook studenten last van die zich wél hadden ingeschreven. Dit had niet mogen gebeuren, want het is niet de bedoeling dat de docent met de student in discussie gaat over het wel of niet ingeschreven zijn. Als je ook last hebt gehad van zoiets kan je een klacht indienen op <a href="https://www.inter-actief.utwente.nl/onderwijs/klachten/">de klachtenpagina van Inter-<i>Actief</i></a> of mij mailen (onderwijs@inter-actief.net). <p> De verwachting is wel dat hier volgend kwartiel minder klachten over zullen zijn, omdat studenten nu weten dat ze zich moeten inschrijven (en docenten weten dat ze niet in discussie met de student moeten gaan). <p> Als je volgend kwartiel een vak voor de derde keer gaat doen moet je op tijd beginnen met het aanvragen van deze derde tentamenpoging. Je moet een studieplan opstellen, toestemming vragen aan je docent en studiebegeleider en de examencommissie moet het goedkeuren. Het is verstandig om ongeveer 6 weken vantevoren te beginnen, maar nog eerder kan natuurlijk altijd. <p> Nog iets anders over tentamens: wist je dat je altijd recht hebt op oefententamens of in ieder geval representatieve vragen? In het OER (Onderwijs- en Examenregeling) staat namelijk: De student heeft het recht om kennis te nemen van modeltentamenvragen of proeftentamens of representatieve oude tentamens en de bijbehorende uitwerkingen en de norm van de bijbehorende beoordeling. Als er vakken zijn waarbij dit materiaal niet beschikbaar is op Blackboard, laat het me dan weten, dan zal ik met de docent gaan praten. <p> Op <a href ="http://samenvattingen.student.utwente.nl">de tentamenbank</a> staan meestal wel een paar oude tentamens. Hier komen onder andere alle tentamens terecht die worden ingeleverd bij Inter-<i>Actief</i> (in ruil voor vier tentamenkoeken!).