Repetitive Strain Injury

Er zijn steeds meer studenten die last krijgen van RSI. RSI wordt veroorzaakt door het langdurig en/of in onhandige houding zitten achter een computer of laptop. Het kan heel veel pijn veroorzaken, maar gelukkig kun je een paar simpele dingen doen om ervoor te zorgen dat RSI geen kans krijgt.

Zorg dat je in een zo comfortabel mogelijke houding zit; zit rechtop en zet je laptop liefst op en laptopsteun, zodat je niet naar beneden hoeft te kijken. Neem verder regelmatig pauze; voor elk uur dat je achter je laptop of computer zit, moet je vijf tot tien minuten pauze nemen. Dus loop tussendoor een rondje, maak een praatje met je medestudenten, of kom een kop koffie of iets lekkers halen bij Inter-Actief!

Heb je toch last gekregen van je polsen, nek of schouders? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je huisarts. Wat ook kan helpen is Workrave, een programma dat je om de zo veel tijd vertelt om pauze te nemen. Workrave vind je hier.