[1 april] Kopzorgen over alcoholconvenant, gemeente controleert extra

Sinds het begin van dit academisch jaar is het nieuwe alcoholconvenant geldig op de UT. De effecten hiervan zijn inmiddels duidelijk zichtbaar en zijn zorgwekkend.

De gemeente Enschede heeft als reactie aangekondigd extra te gaan controleren.

Sinds het nieuwe alcoholconvenant afgelopen zomer in werking is getreden is het drinken van een biertje achter de tap verboden geworden, wat leidde tot veel protest van verschillende UT-verenigingen omdat dit de borrelcultuur flink zou aantasten. Tappers vinden zou onmogelijk worden, niemand zou voor zijn plezier urenlang achter de tap willen staan zonder gezellig een drankje mee te kunnen doen.

Inmiddels, een half jaar later, lijkt dit effect niet uit te pakken zoals men gedacht had. Na een recent gesprek met de Buitengewoon Opsporingsambtenaar hebben borrelaars zich solidair met de tappers opgesteld en wordt er met ingang van 1 april 2019 slechts nog non-alcoholische drank verstrekt in de borrelruimtes op de campus.

De gemeente heeft aangekondigd er niet blij mee te zijn en in gesprek te gaan. “Zoveel suiker is hartstikke ongezond voor jongvolwassenen waarvan hun hersenen nog in ontwikkeling zijn” aldus een woordvoerder. “Diabetes is een steeds vaker voorkomende aandoening onder jongeren, en dat vinden we een erg zorgelijke ontwikkeling.”

Niet alleen in Enschede doet deze ontwikkeling zich voor, andere steden herkennen de problemen. In het Nationaal Preventieakkoord zegt de Vereniging van Nederlandse Universiteiten, de VSNU, dat universiteiten toewerken naar een effectief borrelbeleid. Inter-Actief juicht het initiatief toe.”We gaan de uitkomsten van de landelijke inventarisatie vergelijken met ons huidige beleid om te zien wat we op de campus nog meer kunnen doen om studenten te stimuleren verantwoord om te gaan met suikerinname. Hierin trekken we samen op met de besturen van de studie- en studentenverenigingen, zij zijn ook positief over deze landelijke ontwikkelingen” aldus voorzitter Jelle van den Wijngaard.