Over de vereniging Inter-Actief

Wie is Inter-Actief?

I.C.T.S.V. Inter-Actief is de studievereniging voor de studies Technical Computer Science en Business Information Technology en de bijbehorende masters aan de Universiteit Twente. Inter-Actief is opgericht op 12 maart 1981 en heeft circa 1400 leden, waarmee zij de grootste ICT-studievereniging van Nederland is.

Wat doet de studievereniging?

Een studievereniging is een vereniging gericht op studenten van een bepaalde studie en ondersteunt hierbij studenten bij hun studie. Daarnaast verzorgen studieverenigingen verschillende diensten om het studentenleven een stuk aangenamer te maken. Klachten en problemen kan je altijd bij Inter-Actief achterlaten, hierbij zal Inter-Actief je belangen behartigen. Daarnaast wordt je ook op de hoogte gehouden van wat er speelt bij je studie.

Naast alle studiegerelateerde aspecten is Inter-Actief er ook voor gezelligheid. Zo is er wekelijks een borrel vanaf dinsdagmiddag en zijn er regelmatig feesten. Daarnaast zijn er verschillende activiteiten zoals lasergamen, karten, pokeravonden, levend monopolie en veel meer. Tijdens deze activiteiten kom je met medestudenten in contact en leer je ook studiegenoten kennen die je normaal gesproken niet tegen zou komen.

Om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt binnen Inter-Actief en de studie zijn er een aantal informatiemiddelen. Zo staat de meeste informatie op de website, is er een wekelijkse mailing en kan je door middel van de sms-dienst op de hoogte worden gesteld van activiteiten. Daarnaast brengt Inter-Actief vier keer per jaar een wetenschappelijk tijdschrift uit. Naast de dagelijkse activiteiten organiseert Inter-Actief ook een drietal reizen. Elk jaar gaat Inter-Actief, soms in samenwerking met een andere studievereniging, op wintersport. Met een groep studenten wordt er dan voor een echte studentenprijs een week genoten van wintersport op zijn best.
Daarnaast gaan we elk jaar een lang weekend naar een grote Europese stad. Hierbij wordt er een bezoek gebracht aan de universiteit ter plekke en is er ruimte om de stad te verkennen. Voorbeelden van steden die we hebben aangedaan zijn Berlijn en Parijs.
De grootste reis is echter de studiereis. Elke twee jaar gaat er een groep van dertig studenten met een aantal begeleidende docenten naar een interessant land gekoppeld aan een relevant ICT-thema.

Al deze activiteiten moeten natuurlijk door iemand georganiseerd worden. Dit wordt allemaal gedaan door actieve leden binnen Inter-Actief. Zij leren hierbij competenties te ontwikkelen die aanvullend zijn op het studieprogramma. Bovendien wordt activisme door bedrijven gewaardeerd en heb je dus een betere kans op de arbeidsmarkt. Het belangrijkste is echter dat het erg leuk is om dit allemaal te organiseren. Uiteraard moet dit alles gecoördineerd worden, dit doet het bestuur. Samen met de actieve leden houdt het bestuur de vereniging draaiend.