Mentale gezondheid

Is er iets op deze webpagina onduidelijk, of weet je nog niet met wie je contact moet opnemen? Neem dan contact op met de welzijnsverantwoordelijke van het bestuur van Inter-Actief, dan kunnen we samen kijken naar de beschikbare middelen. Je kunt ze bereiken via wellbeing@inter-actief.net.

Als student is je welzijn enorm belangrijk. Het kan echter lastig zijn om te weten waar je in welke situatie naar moet verwijzen. Op deze pagina vind je de ondersteuning die je nodig hebt binnen of buiten de universiteit.

Mentale gezondheid

Om hulp en ondersteuning te bieden in moeilijke tijden, staan op de pagina Welzijn een overzicht van alle UT-initiatieven. Heeft u hulp nodig maar weet u niet waar u terecht kunt? Neem contact op met Student Affairs Coaching & Counseling en zij helpen je bij het vinden van een passende vorm van ondersteuning!

De faculteit EWI heeft een overzicht gemaakt van handige links en documenten over studentenwelzijn. Raadpleeg zeker deze pagina voor meer informatie over UT-regelingen en middelen voor jouw mentale welzijn.

Sociale Veiligheid

Ben je door iets of iemand beïnvloed? En wil je weten bij wie (of waar) je terecht kunt voor hulp, ondersteuning of begeleiding? Kijk dan eens op het sociale veiligheid portaal om te leren hoe te handelen in verschillende (potentieel) onveilige of schadelijke situaties.

Studieadviseurs

De studieadviseur is vaak de eerste waar je heen gaat als je problemen hebt. Je kunt bij hen terecht met studiegerelateerde vragen, zoals vragen over de aankomende modules, vragen over je Minor, Master of je keuze voor een daarvan. De studieadviseur is er ook om je te helpen bij het oplossen van persoonlijke problemen. Wanneer deze zaken je studieprestaties negatief beïnvloeden, bijvoorbeeld wanneer een dierbaar familielid is overleden, kan de studieadviseur proberen een extra herkansing te regelen of zelfs uitstel van je BSA te rechtvaardigen. De studieadviseur helpt ook bij andere zaken, bijvoorbeeld als je je afvraagt of je wel de juiste studie hebt gekozen of als je gewoon heimwee hebt.

De studieadviseurs kunnen je dus met (bijna) alles helpen. Om een afspraak te maken met een van de studieadviseurs ga je naar: EEMCS Planner (zorg dat je er een kiest waar jouw studie achter de naam staat).

Heeft u een korte vraag aan een van de adviseurs? Elke maandag (BIT) of donderdag (TCS/CS) van 12:30 tot 13:30 uur is er een inloopmoment waar je kleine vragen kunt stellen. Je vindt hun kamers op de begane grond in Zilverling.

Vertrouwelijke Contactpersonen

Student zijn kan een uitdaging zijn. Je kunt te maken krijgen met onzekerheid, zorgen, worstelingen of vervelende interacties. Het delen van uw ervaringen met iemand van uw leeftijd kan een veilige en comfortabele stap zijn. De Confidential Contact Persons (CCP) voor studenten zijn opgeleid tot intercollegiale luisteraars en houden alles wat je deelt volledig vertrouwelijk. Deze UT-studenten hebben verschillende studies en achtergronden en hebben verschillende ervaringen met studeren aan de UT of elders. De CCP's kunnen jou advies geven, een ondersteunende rol spelen bij het vinden van een oplossing voor een probleem of gewoon naar je luisteren. Als ze niet over de middelen beschikken om persoonlijk te helpen, zullen ze je helpen bij het zoeken naar de hulp die je nodig hebt. Let's talk about it!

Eén van de CCPs is ook lid van onze vereniging: Rosan Maas. Je kunt haar bereiken via r.f.maas@student.utwente.nl.

Vertrouwelijke adviseurs

De vertrouwelijke adviseur voor studenten is jouw aanspreekpunt als je te maken hebt (gehad) met grensoverschrijdend gedrag. Deze adviseurs kunnen u adviseren over de beste handelwijze in uw situatie met of zonder derde partij of bemiddelen bij een conflict tussen twee partijen. De striktste geheimhouding zal worden betracht.

Studentenpsycholoog

Studentenpsychologen bieden kortdurende, oplossingsgerichte hulp bij studieproblemen en/of persoonlijke problemen. Je kunt bij hen terecht als je bijvoorbeeld last hebt van faalangst of uitstelgedrag en als je te maken hebt met verdriet, angst, onzekerheid of gezinsproblemen. Alle studenten van de Universiteit Twente kunnen gebruik maken van de diensten van de studentenpsycholoog. Geen verwijzing nodig en het is gratis.

Andere hulplijnen buiten de universiteit:

Alles oke?

Alles oké? is een hulplijn die ondersteuning biedt aan iedereen tussen de 18 en 24 jaar als het even niet zo lekker gaat. Chat of bel (0800-0450) anoniem met een getrainde vrijwilliger voor een luisterend oor. Elke dag tussen 14.00 en 22.00 uur. Anoniem. Ook beschikbaar in het Engels.

113. Zelfmoordpreventie

Nadenken over zelfmoord? Dan kun je geheel anoniem bellen en chatten met 113. Bel gratis 0800-0113 of chat via www.113.nl/.

In geval van nood, bel 112.