INF wordt subtrack van CreaTe

Lees hier de 1 april grap van Inter-Actief

Er wordt al maanden gepraat over een nieuw onderwijsmodel. Het doel hiervan is met name geld besparen door het gemiddeld aantal studenten per vak te verhogen. Volgens recente informatie rondom Route14+ zijn er nieuwe maatregelen die zeer snel ingaan. Om meer studenten tegelijk in de collegezaal te hebben moeten vakken en soms complete opleidingen worden samengevoegd.

Vanwege tegenvallende instroomcijfers en lage opkomst op de voorlichtingsdagen bij Informatica en BIT is besloten deze opleidingen op te laten gaan in het veel sneller groeiende Creative Technology (CreaTe). Binnen CreaTe zal het mogelijk worden om de richting CreaTe IT te kiezen, die in de verte wat weg heeft van informatica. Deze opleiding zal voor ongeveer een kwart uit informaticavakken bestaan, en voor de rest uit algemene CreaTe vakken. BIT zal ook opgaan binnen CreaTe, verwacht wordt dat er enkele bedrijfskundige vakken nog bij de faculteit MB te volgen zijn als extra-curriculaire verrijking.

Vanwege de nodige bezuinigingen zal deze curriculumwijziging een jaar eerder ingaan dan gepland, dus vanaf 1 september 2012. Dat betekent dat vakken die je voor die datum niet hebt gehaald zullen vervallen, en in plaats daarvan zal je een CreaTevak moeten volgen. Zo zal Programmeren 1 vervangen worden door ‘Have Fun and Play’ en Telematicanetwerken door ‘Web 2.0 Mash-Ups’. Welke informaticavakken wél blijven bestaan is nog onduidelijk. Voor een compleet overzicht van de CreaTe vakken, zie <a href="http://www.utwente.nl/create/">www.utwente.nl/create</a>.

Er wordt nog uitgezocht wat precíes de gevolgen voor studenten en studieverenigingen zijn. Morgen heb ik een gesprek met de opleidingsdirecteur hierover en ik ga kijken of we hier nog iets tegen kunnen doen. Als jij goede argumenten hebt waarom dit plan niet door moet gaan, stuur dan even een mailtje naar onderwijs@inter-actief.net, dan neem ik die mee in het gesprek. Zodra ik meer weet licht ik jullie natuurlijk ook in.