Teken de petitie op minimaalnominaal.nl

Teken de petitie tegen de nieuwe C+1 maatregel op http://www.minimaalnominaal.nl!

Het kabinet Rutte-Verhagen heeft in het regeerakkoord afgesproken dat studenten die meer dan één jaar studievertraging oplopen opeens drieduizend euro meer collegegeld zullen moeten gaan betalen en hun OV kwijtraken. Ook krijgt de hogeschool of universiteit een boete van drieduizend euro per student. De C+1 maatregel is gepland om al vanaf het collegejaar 2011-2012 in te gaan!

Wanneer de C+1 maatregel van kabinet Rutte-Verhagen ingevoerd gaat worden, zal dit voor Inter-Actief duidelijk merkbare consequenties hebben. Er zal waarschijnlijk een dalende trend zichtbaar worden in ons aantal actieve en betrokken leden. Studenten zullen bang zijn om zich te verbinden aan activiteiten buiten het curriculum omdat zij niet de kans willen lopen om studievertraging op te lopen. Voornamelijk het vullen van commissies voor grote activiteiten zoals een studiereis of symposium zal veel lastiger worden. Ook zal het erg zwaar worden om nog een bestuur te vinden voor de vereniging, het bestaan ervan kan zelfs in gevaar komen. Met één bestuursjaar zit je namelijk al aan het maximum van een jaar studievertraging. De maatregel kweekt hiermee alleen maar "magnetronstudenten", snel klaar maar smakeloos.

Wij, het bestuur, adviseren daarom om het kabinet Rutte-Verhagen om nog eens goed te kijken naar de gevolgen van de C+1 regel, in het bijzonder voor studenten die actief zijn en graag breder kijken dan het curriculum van hun eigen opleiding.